Boekrecensie: Klaagvrije Maandag

Het verhaal van Brandt – klaagvrije maandag – begint bij een inzicht. Zittend in de auto realiseerde zij zich opeens dat ze zich aan het ergeren was aan klagers. Opeens zag ze in dat het klagen over mensen die klagen niets anders is dan klagen. Tijd dus om een experiment te doen en zelf te stoppen met klagen, zelfs in gedachte. Dat experiment werd een lange reis met dit boek als resultaat. Een amusant en leerzaam geheel door alle klaagvrij-inzichten, -lessen en -oefeningen. Met de 7 sleutels voor een klaagvrij leven heeft de lezer alles in handen om meer sturing te geven in werk en privé situaties. Een aanrader voor iedereen die wel eens klaagt (of daar een hekel aan heeft).

Onderzoek

Klagen doen we allemaal wel eens. Bewust stoppen met klagen is echter een hele opgave en hoeft niet per sé. Wel is het waardevol om te onderzoeken wat er in de plaats komt van klagen. Brandt besloot hierover een post op social media te plaatsen om samen met anderen op onderzoek te gaan. Een dag klaagvrij is makkelijker mét elkaar, zo was haar gedachte. Deze post over een klaagvrije maandag zorgde voor veel aandacht. Binnen korte tijd was haar ‘klaagvrije maandag’ trending en werd zij uitgenodigd om op de landelijke radio iets te delen over haar ‘klaagvrij’ experiment. Dit boek is feitelijk een gestructureerde verzameling van de kennis en inzichten die de auteur eerder uit de doeken deed in diverse artikelen, podcasts, interviews en lezingen.

Dit boek maakt duidelijk dat klagen ons uiteindelijk veel energie kost en helaas niet veel oplevert. Ongemerkt is klagen een last, maar wat komt er voor klagen in de plaats als je gaat experimenteren met een klaagvrij leven? Brandt claimt dat bewust omgaan met klagen en het oefenen met een klaagvrij leven alleen maar voordeel oplevert. Zelf werd zij niet alleen vrolijker en actiever, er ontstonden spontane ontmoetingen, haar netwerk dijde uit en ondanks haar vele uitdagingen geniet zij nu van een ‘rijker leven’. Met haar enthousiasme neemt Brandt de lezer mee in een levendig boek met veel herkenbare praktijkvoorbeelden en situaties. Voortdurend prikkelt zij om te experimenteren met een klaagvrij leven, om hierbij te helpen rijkt zij 7 sleutels aan.

De 7 sleutels

De 7 sleutels worden stuk voor stuk besproken. Ieder hoofdstuk, van circa 20 pagina’s, staat een van de sleutels centraal. Een van de sleutels is bijvoorbeeld: Ontdek de behoefte onder het klagen. Eerst deelt Brandt kort wat deze sleutel oplevert, om vervolgens bijpassende begrippen, woorden of modellen als bijvoorbeeld ‘de cirkel van invloed’ uitgebreid toe te lichten. Ze schetst praktische en herkenbare voorbeelden om nog meer begrip te krijgen van de sleutel en reikt tenslotte oefeningen en concrete handvatten aan om waarde van deze ‘sleutel’ zelf aan den lijve te ondervinden. Het fijne van het boek is dat iedere sleutel op eenzelfde wijze wordt behandeld en ik merkte zelf dat ik regelmatig het boek weg legde om direct aan de slag te gaan met een van de voorbeelden, oefeningen of inzichten.

Klagen is besmettelijk

Als vakgenoot kende ik het klaagvrij leven-gedachtegoed en had ik Brandt hierover al eens uitgebreid horen spreken. Toch haalde ik uit ieder hoofdstuk weer nieuwe kennis en kreeg ik inzichten die mij motiveerde om actief aan de slag te gaan met een klaagvrij leven. Zoals de auteur het zelf zegt: klagen is besmettelijk, maar klaagvrij leven ook. Betrap jij jezelf wel eens op klagen of ken je een klager die je meer controle over het leven gunt, dan is dit boek een echte aanrader. Het leest makkelijk weg, hoewel het lezen ongemerkt een hele ervaring wordt door de simulerende en motiverende woorden van Brandt. De lezer krijgt een schat aan informatie mee en ontwikkelt door het lezen alleen al een flexibele mindset. Brandt verleidt de lezer om net als zij, te genieten van een klaagvrij leven.

Klaagvrije maandag is verkrijgbaar via Bol.com

Boekrecensie: Klaagvrije Maandag