Boekrecensie: Gedoe wordt hassle zonder gedoe – Hassle Management

In ‘Hassle Management’ neemt Frank Schurink de lezer mee in de wereld van ‘gedoe’. In dit pragmatische boek reikt hij de lezer op ludieke wijze concrete tools aan om beter om te kunnen gaan met problemen. Schurink maakt op eenvoudige wijze duidelijk hoe ons brein werkt en hoe wij door de manier waarop wij dit brein gebruiken, zelf voor gedoe zorgen.

Hassle Management

Het originele boek is gelanceerd in 2014 en heet Gedoemanagement. Nu is er ook een heuze Hassle Management variant om de rest van de wereld te helpen slim om te gaan met gedoe. De vertaling liet even op zich wachten. Niet gek, want het Nederlandse boek is de laatste jaren zo gewild geweest, dat het al ruim 1325 dagen in de top100 van managementboek.nl staat. Frank Schurink heeft gekozen om het gedoe van vertalen even voor zich uit te schuiven. Hij was bijna dagelijks bezig met lezingen, trainingen en zelfs een TED-talk over gedoe bij TEDxGouda.

De lezer wordt in ‘Hassle Management’ getrakteerd op praktische handvatten om gedoe om te zetten in groeikansen en ‘lichter te leven’. Een boek dat oplossingen biedt voor een serieus probleem terwijl de boodschap op luchtige en humoristische wijze wordt gebracht. Een waardevol boek voor iedereen die wel eens gedoe in het leven ervaart en zoekt naar oplossingen.

Nadenken en actie

Hassle Management zet direct aan tot nadenken én actie. Een wetenschappelijk onderbouwd ‘doe-boek’ waarin Schurink ons meeneemt in de wereld van neurowetenschap. Hij gebruikt taal die voor iedereen te begrijpen is en neemt de lezer mee in de wetenschap terwijl hij pragmatisch blijft. Het rode en groene brein worden duidelijk en compleet geïntroduceerd. Het gebruik hiervan staat centraal in het boek. Als het limbische systeem, het beest in ons, dat onze handelingen bepaalt, benoemt hij dat als het ‘rode’ brein.

Bij gebruik van onze prefrontale cortex kunnen we ‘groene’ brein aanzetten, ons creatieve en flexibele brein. Kort gezegd geeft de mogelijkheid tot schakelen tussen rood en groen ons de kans om ‘gedoe te managen’. Vanwege de eenvoud komt het boek af en toe wat licht over, (en merkte ik mijn eigen neiging om zaken gecompliceerd te maken) terwijl Schurink ons juist leert dat juist is dat dit zorgt voor ‘gedoe’. Hij houdt het eenvoudig zonder simplistisch te worden.

Gedoe in ons brein

Hassle (gedoe) is een term die constant terugkomt en staat voor alle zaken die in ons dagelijks leven zorgen voor piekeren, malen en peinzen. De lezer zal zelf tal van voorbeelden kunnen bedenken, het zijn zaken variërend van een burn-out of een lastige collega tot een lekke band en een lege accu van onze smartphone. Het boek leert ons dat iedereen met een brein gedoe ervaart. Je kunt er daarom niets aan doen dat je gedoe hebt, toch kun je ruimte creëren door op een andere manier met je eigen gedoe om te gaan.

Evolutionair is de mens geprogrammeerd om dreiging op te sporen. Heel noodzakelijk in tijden van oorlog en situaties waarbij we ieder moment een leeuw kunnen tegenkomen. In onze maatschappij is deze ‘gewoonte’ echter minder relevant en de oorzaak van ‘gedoe’ in ons brein. Schurink reikt handige tips aan om vrij eenvoudig afstand te nemen van het gepieker en gepeins. Zijn boodschap: ‘hassle is only hassle, when you make it hassle’.

Met humor

Het boek is gemakkelijk te lezen, de auteur weet de interesse goed vast te houden door de lezer regelmatig te verrassen met interessante inzichten en praktische tips om direct toe te passen. Ook grafisch zit het boek aantrekkelijk in elkaar met schema’s, foto’s, tekeningen en gekleurde tekstblokken met wetenswaardigheden. Mede hierdoor is het boek ook eenvoudig open te slaan op een willekeurige pagina en vindt de lezer direct iets interessants.

De humor van Schurink is volop aanwezig, de materie wordt op een grappige manier gepresenteerd zonder afbreuk te doen aan de serieuze inhoud. Het boek toverde regelmatig een glimlach op mijn gezicht. De korte en krachtige alinea’s zijn gespekt met vele one-liners, quotes en ‘opluchtingen’ en dragen kopteksten als ‘gedoe is chaotisch complex en dat is lekker duidelijk’. Ze wekken de interesse, zijn vaak grappig gevonden, relevant en na het lezen blijkt het ook nog waar te zijn.

Boekrecensie: Gedoe wordt hassle zonder gedoe - Hassle ManagementVoor iedereen die wel eens vast zit en serieus gedoe ervaart is dit boekje een aanrader. In zijn eenvoud is het een waardevol boek, zeker de moeite waard om cadeau te geven aan iemand die in een vervelende situatie zit (en hierbij gedoe ervaart). Het doel van ‘gedoe goeroe’ Schurink staat beschreven in de inleiding: ‘zoveel mogelijk mensen helpen om slim om te gaan met gedoe’. Naast dit handzame en heldere boek biedt hij hiervoor ook workshops aan door het hele land. Het is mij in ieder geval gelukt om een stuk gemakkelijker om te gaan met alledaagse irritaties, maar ook de grotere ‘uitdagingen’ van het leven een stuk luchtiger te bekijken. Schurink geeft met deze vertaling van ‘Gedoemanagement’ gevolg aan de wereldwijde behoefte om het gedoe van alledag te kunnen managen.

Hassle Management is verkrijgbaar via Managementboek.nl en Bol.com

Hier vind je meer boeken op deze site.