Review: OnePlus Nord 2 x PAC-MAN Edition smartphone

Tegenwoordig draait alles om beleving. Het happen van een heerlijk belegd broodje kennen we allemaal wel. Maar de beleving die de OnePlus Nord 2 x PAC-MAN Edition me geeft is met het broodje te vergelijken. Met het verschil dat de PAC-MAN Edition niet eetbaar is.

Het zit zo; Een telefoon zit vaak in een standaard doosje met daarin het toestel, de lader en eventuele oortjes. OnePlus bewijst dat het met de PAC-MAN Edition anders kan. Dat begint al met het feit dat deze speciale Limited Edition van de Nord 2 niet in 1 maar 2 doosjes komt.

Beleving

Mij is verzekerd om eerst de grotere doos open te maken. Op het eerste gezicht lijkt het om een fles drank te gaan maar schijn bedriegt. De makers van de OnePlus Nord 2 x PAC MAN Edition hebben echt hun best gedaan. De doos is voorzien van een soort kleurig cadeaupapier vol met PAC-MAN zijn rivalen. Nadat ik het cadeaupapier aan de kant heb gelegd maak ik de doos, voorzien het overbekende PAC-MAN doolhof open. Daar tref ik de telefoon, snoertje en lader aan. Over die lader straks meer.

Eerst wordt het tijd om de missie te lezen. De makers van het speciale toestel heten Player 1 welkom. Het wordt duidelijk dat ik PAC-MAN 256 moet uitspelen om zo verborgen content vrij te geven. Dat wordt nog best een klus. Maar de speciale wallpapers, ringtones en andere easter eggs klinken best aanlokkelijk. Nog voordat ik het toestel aanzet merk ik dat de achterkant van de OnePlus Nord 2 x PAC-MAN Edition met bekende doolhof is bedrukt. Uiteraard mag PAC-MAN zelf niet ontbreken. Wanneer het donker wordt blijkt het doolhof glow in the dark te zijn. Een gave feature die ik nog niet bij een andere phone heb gezien. Na een aantal dagen met de PAC-MAN Edition in de weer te zijn geweest ontdek ik nog een verborgen easter egg in de doos.

PAC-MAN als thema

Wie heeft er als kind nu niet PAC-MAN gespeeld? Het is duidelijk dat OnePlus mikt op de generatie die in de jaren tachtig is opgegroeid. Het toestel is doorspekt met het PAC-MAN thema. Dat begint dus al met de verpakking en achterzijde van het apparaat. Als je de telefoon voor het eerst aanzet krijg je een boodschap te lezen. Daarna verschijnt het OnePlus logo met naam en wordt PAC-MAN Edition als het ware opgegeten. In het home screen verschijnt PAC-MAN weer en hapt hij een gepixelde versie op om vervolgens in 3D te verschijnen. Dit alles past prima bij het thema en is geen overdreven overdaad.

PAC-MAN 256

Ik begin natuurlijk gelijk met het spelen van PAC-MAN 256. Het is even wennen dat je PAC met je vingers een bepaalde richting uit moet sturen. Na enige oefening went dit best en stuur ik het overbekende gele figuurtje behendig door het doolhof. Uiteraard zijn alle boosts en upgrades om PAC-MAN bijvoorbeeld groter te maken of van een laser te voorzien aanwezig. Na een bepaalde tijd begint het level zich te vernietigen en heb je naast de spookjes er nog een vijand bij. Wanneer je de upgrades en wapens goed inzet kom je lekker ver.

Maar als je het potje verliest heb je een probleem. Even snel het level verder spelen is er niet bij. Je dient hiervoor coins te gebruiken. Deze verzamel je tijdens het spel. Maar als je geen coins hebt moet je om verder te spelen naar een reclame van 30 seconden kijken. Een reclame op een toestel waarvoor je zelf hebt betaald? Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Jawel. Vervolgens kijk je naar een commercial van een of het ander boerderijspel en is het niet mogelijk om deze te skippen. Dit bederft voor mij de spelvreugde en was een aantal keer de aanleiding om met PAC MAN 256 te stoppen.

Blokjes bouwen

Het tweede doosje bij de OnePlus Nord 2 x PAC-MAN Edition bevat bouwsteentjes en een opdracht. In veertien duidelijke stappen bouw je een unieke telefoonhouder. Eentje die je zowel in portret als in landcape mode kan gebruiken. Maar uiteraard is er meer. De houder bevat een boodschap die je helpt om de exclusieve PAC-MAN content voor je telefoon te ontgrendelen. Als je deze code van 7 cijfers in de calculator invoert heb je de content te pakken. Uiteraard is de content ook beschikbaar door PAC MAN “256” te spelen. Dat blijkt een aardige opgave te zijn. De telefoonhouder met PAC-MAN en zijn spookjes maakt de beleving compleet.

Ergonomie & Design

De PAC MAN Edition is een strak ontwerp. Het design met afgeronde hoeken van metaal spreekt me aan. Hierdoor ligt het toestel lekker in de hand. Zwaar is hij zeker niet. De bijzondere achterkant met glow in the dark is exclusief voor de PAC-MAN Edition ontworpen. Het toestel is voorzien van vier camera’s en een dual LED-flitser.

Ik ben zelf al sinds jaar en dag gewend aan het besturingssysteem van de fruit concurrent. Daarom is elke Android telefoon even wennen. Soms lukt het niet maar met het van Android afgeleide OxygenOS heb ik minder moeite. Het zit ergonomisch prima in elkaar. De telefoon heeft twee fysieke knoppen en een schuifje om verschillende vormen van niet storen in te schakelen. Dat lijkt weinig maar is precies genoeg. De menustructuur is helder. Alles zit ongeveer waar je het verwacht. De standaard app icoontjes hebben geheel in PAC-MAN stijl een 8-bit uiterlijk.

Scherm

Het Fluid AMOLED scherm van 6,43 inch is heerlijk helder. Dat mag ook wel met een verversingsfrequentie van 90Hz. De ondersteunde 4K beeldresolutie is een fijne standaard. Het kijken van on demand films en series is geen probleem. Voor een toestel in het midden van de prijsrange is ook het geluid goed te noemen, de dubbele stereospeakers met ruisonderdrukking geven je film of serie lekker veel beleving.

Camera’s

Tegenwoordig zijn drie, vier of zelfs vijf camera’s op een telefoon geen uitzondering meer. De OnePlus Nord 2 x PAC-MAN Edition heeft er vier als je de front camera meetelt. De main cam is van het type Sony IMX766 en heeft maar liefst 50 megapixels. Voorzien van 6 lenzen en een diafragma van f/1.88. Haarscherpe foto’s en video’s gegarandeerd. Een ultra groothoeklens met een kijkhoek van 119,7 graden mag niet ontbreken. De mono lens voor portretfotografie is minder indrukwekkend.

Naast het maken van foto’s is de OnePlus ook prima geschikt voor bewegende beelden. Je kunt volop aan de slag met HD, FULL HD en 4K 30fps kwaliteit. Een 60fps mogelijkheid ontbreekt. Dat is niet zo vreemd omdat de telefoon over 256 GB opslag beschikt. Met 4K 60fps loopt het geheugen simpelweg te snel vol. Het toestel is niet voorzien van een Micro SD card slot. Dus voor eventueel extra geheugen dien je cloud dienst in te schakelen. De Dual Video functie maakt het mogelijk om zowel met de achter als de voor camera tegelijk te filmen. Een gave feature!

Batterijduur/laden

De OnePlus Nord 2 x PAC-MAN Edition opladen is een feestje! Het gaat zo ongelofelijk snel dat je binnen 15 minuten van leeg naar een volle accu laadt. Dat doet de PAC-MAN Edition met een 65 watt lader. OnePlus noemt het de Warp Charge. Captain Kirk is er vast trots op. Uiteraard heb ik het uitgetest en het is gewoon indrukwekkend hoe snel de percentages oplopen! De lader en kabel zijn ook geschikt voor allerlei andere apparatuur als laptops, tablets en gameconsoles. Lekker veelzijdig dus.

Conclusie

De OnePlus Nord 2 x PAC-MAN Edition is een veelzijdige telefoon boordevol beleving en functies. Het speciale PAC-MAN thema is zowel aan de buitenzijde als software technisch uniek uitgevoerd.

Review overzicht